Sila login

ID

Kata laluan

Pendaftaran

Sekolah - GENG COOL

  • finy

    Minum Air Lemon

    finy 2014-Dec-29 08:52
    Tips Sihat dan Cantik - Minum Air Lemon 

     MANFAAT MINUM AIR LEMON PADA WAKTU PAGI...  inilah tips untuk mendapatkan badan yang sihat, turunkan berat badan dan dapatkan kulit yang cantik dengan cara paling mudah sekali nak buat... Tapi kalau rasa tak sempat, tak mampu nak minum pagi2... boleh jugak letak hirisan lemon dalam sebotol air kosong 3 liter tu... pastu minum sepanjang hari... tak la rasa boring nak minum air kosong je kan..! Badan pun lebih sihat... hah, jom tengok apa manfaatnya minum air lemon pagi2 ni...
                
    Dengan harga yang berpatutan lemon mengandungi sekitar lima peratus asit sitrat dan merupakan sumber yang kaya vitamin C. Lemon juga mengandungi banyak vitamin seperti vitamin B, Riboflavin, miniral seperti kalsium, mangesium, fosfor serta protein dan karbo. Terdapat banyak manfaat kesihatan yang boleh diperoleh daripada minuman yang berasaskan lemon. Ia termasuklah:

                 
    1. Membantu penghadaman
    Air suam bukan sahaja membantu merangsang saluran penghadaman, tetapi lemon dipercayai mengaktifkan dan membersihkan hati. Ia juga menyingkirkan asid penghadaman dalam proses menghadamkan makanan dan menyingkirkan bahan buangan.
     
    2. Menyokong sistem imun
    Buah-buahan sitrus seperti lemon kaya Vitamin C dan asid Askorbik. Vitamin C membantu menentang selsema. Manakala Asid Askorbik membantu penyerapan zat besi yang juga memainkan peranan dalam fungsi sistem imun.
               
    3. Mengalkalikan tubuh
    Jika tubuh anda berdepan keseimbangan pH yang kronik, bermakna penyakit akan mudah menyerang. Walaupun lemon bersifat asid, ia mempunyai keupayaan untuk mengalkalikan yang tinggi selain cara terbaik untuk memastikan keseimbangan pH tubuh berada pada paras sepatutnya terutamanya jika diet anda kaya daging, keju dan/atau alkohol.
     
    4. Membantu detoksifikasi
    Air lemon adalah diuretik semulajadi, yang mana membantu tubuh menyingkirkan cecair dan toksin bersama. Asid sitrik yang terkandung di dalamnya membantu memaksimumkan enzim yang merangsang hati.
                 
    5. Pemberi tenaga
    Ramai yang mengakui dengan mudah berjaya melupakan kopi selepas beberapa hari minum air lemon. Kombinasi air dan lemon membantu hidrasi dan meningkatkan paras oksigen dalam darah, memberikan anda rasa hebat!
     
    6. Mencantikkan kulit
    Dehidrasi yang kronik boleh menyebabkan kulit kelihatan kusam. Jadi mulakan hari anda dengan air lemon. Vitamin C memainkan peranan penting dalam mengekalkan kulit sihat dan sebagai antioksida bagi mencegah penuaan.
     
    Hah, banyakkan manfaatnya? Rugilah kalau tak try... bukannya susah mana pun... jom try dan sama2 rasai kesannya... :)
  • cyla
    #2
    cyla 2014-Dec-30 10:20
  • riaty
    #5
    riaty 2015-Jan-01 23:04
Anda bukan ahli dalam kumpulan ini, perbincangan tidak dibenarkan. Sertai sekarang.